Objectieve (werk)druk
Hoe gaat het met je? Goed, druk druk. Het is een veelvoorkomend antwoord. Leraren geven al jaren aan te kampen met hoge werkdruk. Door inzichtelijk te maken op welke vlakken er druk wordt ervaren, zowel op het werk als thuis, help ik ze hun balans te behouden of terug te vinden.
Subjectieve (werk)druk:
Hoe hoog leg jij de lat voor jezelf? Wanneer is het goed genoeg? Hoe ga jij om met kritiek? Geef jij op tijd je grenzen aan? Hoe ga jij om met stress?
De manier waarop wij kijken naar en omgaan met druk en stress is vaak nog veel belastender dan de stress zelf. Door middel van inzicht te krijgen in de patronen en gedachtes, krijgen leraren meer grip op hun stress en ervaring van druk.
Veerkracht en vitaliteit
Slaap je goed? Hoe goed eet je? Voldoende beweging? Vind je het moeilijk om pauze te houden of tot rust te komen? Krijg je nog wel energie van je werk?
Hoe gezond we zijn, de kwaliteit van onze relaties, ons innerlijke vuur, al deze zaken hebben invloed op de manier waarop wij met stress kunnen omgaan.
Ik ga met de leraren het gesprek aan op een eerlijke, neutrale en onbevooroordeelde manier. Want juist inzicht in de eigen veerkracht en vitaliteit is een ontzettend belangrijk wapen in de strijd tegen burn-out en overspannenheid.